DJ-Lisenssin kohtuuttomuudesta #2 - Historiallinen ongelma

03.04.2024

Pannaan hetkeksi syrjään se mikä Musiikkiluvat.fin status on toimintansa laillisuuden suhteen ja keskitytään siihen missä asiat menevät yksiselitteisesti metsään. On menty jo pitkän aikaa ja tullaan luultavasti menemään vielä pitkään. Tai mennään, ellen minä tai joku muu enemmän auktoriteettia omaava taho saa laajemman DJ-kommuunin päätä kääntymään ja alkamaan tekemään tälle asialle jotain. Itse olen puhunut tästä asiasta oikeastaan koko sen ajan kun levyjen korvaaminen digitaalisella massamuistilla on ollut mahdollista. Ja tulen jatkamaan - älkää huoliko.

...olen puhunut tästä asiasta oikeastaan koko sen ajan kun levyjen korvaaminen digitaalisella massamuistilla on ollut mahdollista.

Jotta nykytilanne edes vähän aukeaisi niin täytyy seurata sitä ihan alusta alkaen ottaen huomioon kaikki muutokset mitä matkan varrelle on mahtunut. Ensimmäinen muoto DJ-lisenssiä piti sisällään ehdon että DJ:n on roudattava levynsä mukanaan tarkastajan tarkastettavaksi jotta lähteiden laillisuus voitaisiin selvittää. Tässähän ei ollut sitten rahtuakaan järkeä - roudaat levyt joka tapauksessa vaikka biisit on koneella. Vähän ajan kuluttua internetin biisikaupat nostivat päätään ja mastereiden mukanakanto muuttui mahdottomaksi. Joten käytännöstä luovuttiin, mutta ei kokonaan. Se mikä jäi jäljelle oli uudelleenmekanisointimaksu.

Uudelleenmekanisointimaksu?

Alkuun biisikaupat myivät, tekjänoikeusjärjestöjen vaatimuksesta, äänitteensä siten että loppukäyttäjän oli tarkoitus polttaa levy CD:ksi ja hävittää väliaikainen tiedosto kovalevyltä. Näin ollen, jos sinulla oli tiedosto kovalevylläsi oli sinun ollut pakko kopioida se siltä polttamaltasi CD:ltä takaisin kovalevylle. Näin ollen oli syntynyt uusi kopio jota vastaan muodostettiin DJ-Lisenssi ja sen sisältämä uudelleenmekanisointimaksu.

Mutta kun ei tässäkään ollut mitään järkeä. Jos tavoitteena on tiedosto kovalevylllä niin minkä ihmeen takia polttaa levy alunperinkään? Käyttäjät vaativat että koska mitään "kopiointia" ei tapahdu niin silloin siitä ei tulisi maksaa mitään maksujakaan. Ja koska tekijänoikeusjärjestöt eivät peruuttaneet kannassaan niin siitä alkoi tämä historiallinen epäkohta jossa maksatetaan kopioinnista jota ei oikeasti tapahdu.

Outoa, eikö vain?


Unauthorized copying, hiring,lending, public performance and broadcasting of this record prohibited.

---Joka ikinen CD

Jos tätä lähtökohtaa ei tiedä niin ei voi selittää sitä miten CD-levy ja kovalevyllinen tiedostoja eroavat toisistaan. Ja minun mielestäni eroa ei ole. Eron näkevät ainoastaan tekijänoikeusjärjestöt. Makaaberimmaksi tilanne menee kun tietää että tekijänoikeusjärjestöt ovat mainostaneet itseään uuden tekniikan edelläkävijöinä ja edistäjinä koko ajan vedoten siihen että "biisikauppojen ehdoissa lukee mihin kappaleita saa käyttää ja niitä ei valitettavasti saa käyttää julkiseen esittämiseen". Tämä samaan aikaan kun iTunesin käyttöehdoissa luki lause "voit käyttää ostamaasi kappaletta kovalevyltäsi samaan tapaan kuin kappale olisi kaupasta ostetulla CD-levylllä".

Historiallisesti CD:n käyttäjien ei ole tarvinnut uudelleenmekanisoinnista maksaa. Tekijänoikeusjärjestöt vannoivat yhtäällä biisikauppojen käyttöehtojen nimiin ja toisaalla sulkivat totaalisesti silmänsä niiltä. Tämä on mahdollistanut historiallisen vääryyden CD-levyjen ja massamuistitallenteiden välillä. Kun asiasta menee ja kysyy vetäytyvät musiikkiluvat.fin väki - kuten kaikki muutkin tekijänoikeusjärjestöt - kilpikonnapuolustukseen eivätkä lopeta ennenkuin luovutat väsymykseen. Mutta minä en aio väsyä, en enää!!!

Mutta minä en aio väsyä, en enää!!!

Otetaan vielä pieni ajatusleikki asiasta niin toivottavasti sen absurdius valottuu kaikille. Yrität ostaa CD-levyn mutta jostain syystä ne ovat loppu, kopiointioikeuden omaava myyjä kuitenkin lupaa laittaa biisin sinulle muistitikulle ja lähettää sen sinulle jotta saat biisin soittoon. Yksi kauppa, yksi fyysinen kopio lisää, sama tilanne kummassakin. Kellään ei pitäisi olla valittamista.

Oletetaan että edellä mainitussa tilanteessa kauppialla sattuu olemaan muistitikut loppu. Hän haluaa lähettää sen sinulle digitaalisena jakeluna. Ja sinä suostut. Ja nyt yht'äkkiä meillä onkin maailman isoin ongelma, biisi soi kovalevyltä eikä CD:ltä. Ymmärrän, vaikka en ymmärrä… Ymmärtääkö kukaan miten sen muistitikun kanssa pitäisi sitten muka toimia?

En vastusta tekijänoikeutta tai niitä ajavia järjestöjä...

My point exactly!!! Jos maksu olisi sellainen että se pohjautuisi todellisuudelle ei siitä olisi näin helppo keksiä paradoksia. En vastusta tekijänoikeutta tai niitä ajavia järjestöjä - vastustan vain mielivaltaa ja kokonaisen ammattiryhmän toimintamahdollisuuksien heikentämistä.

++Sakari Helke, President, Helke Soundsystems OY