DJ-Lisenssin kohtuuttomuudesta

28.03.2024

Teoston ja Gramexin yhteistyön hedelmänä on syntynyt suoranainen ilmestyskirjan peto, täysin rajatta riehuva ja sen valtion tukemana tekevä Musiikkiluvat.fi. Musiikkiluvat.fi on osa mafiamaista koneistoa jonka ainut tarkoitus on lypsää rahaa. Ja kuten mafia, ei Musiikkiluvat.fi välitä mistä rahat tulevat ja ovat valinneet kohteekseen valitettavan heikosti järjestäytyneen DJ-kommuunin.

Tekijänoikeusmafia voi sanella lait ja asetukset mitä se haluaa toiminnassaan noudatettavan.

Heikko järjestäytyminen on johtanut siihen että tekijänoikeusmafialla ei ole ollut oikein neuvottelukumppania käyttäjien puolella ja järjestöt ovat voineet sanella tuotteidensa käyttöehdot. Ja johtuen lainsäätäjiemme täydellisestä kyvyttömyydestä edes lähtökohtaisesti ymmärtää koko asiaa olemme joutuneet tilanteeseen jossa:

  1. Tekijänoikeusmafia voi sanella lait ja asetukset mitä se haluaa toiminnassaan noudatettavan

  2. Tämän sanelun ei tarvitse pohjautua todellisuudelle

  3. DJ-Lisenssi on yksi näitä faktoista vapaita raippaveroja joita tekijänoikeus-oligarkit ovat saaneet kansalaiset maksamaan


Suurin ongelma mikä minulla tekijänoikeusmafian kanssa toimiessa on, on heidän määritelmänsä siitä milloin musiikista syntyy uusi kopio eli heidän mukaansa tarvitaan kopioinnin kattava lupa. Listasin alle taulukkoon eri tapoja joilla voit kappaleita hankkia ja tuloksen sen suhteen montako kopiota on hankinnan jälkeen olemassa.

Eli, suomennettuna: Kun ostat CD:n sinulla on silloin hallussasi fyysinen kopio äänitteestä jonka masteräänite on jossain kaukana tallessa. Maailmaan on siis syntynyt yksi äänite lisää. Internetin biisikaupoissa tilanne on ihan vastaava. Master-äänite on jossain kaukana ja sinulle myydään siitä kopio. Maailmaan on syntynyt jälleen yksi äänite lisää masterin lisäksi. Jostain syystä, vaikka fyysisten kopioiden määrä on sama, CD:n kanssa et tarvitse lupaa mutta biisikaupan kanssa tarvitset.

Does not compute!!!

Does not compute!!! Tekijänoikeusjärjestöt perustelevat tätä epäkohtaa sillä että biisikaupan biisit myydään yksityiskäyttöön ja julkista esittämistä varten kovalevylläsi oleva "kopio" on kanonisoitava maksamalla DJ-lisenssi. OK, Hermanni - Meneppäs nyt ja kaiva esiin mikä tahansa suomalaisen artistin CD-levy. Siellä lukee satavarmasti "Julkinen esittäminen ilman lupaa kielletty" etikettipuolella. Jostain käsittämättömästä syystä ravintolan ostama musiikin julkisen esittämisen lupa kattaa CD-levyt mutta ei biisikaupasta ostettua kappaletta vaikka fyysisten kopioiden määrä on sama ja kappaleiden käyttöehdot käytännössä samat.


Jos taasen kopioit äänitteen kovalevylle esim. CD:ltä olet valmistanut uuden kopion jolloin DJ-lisenssi menee ihan oikeutetusti maksuun. Eli en vastusta kaikkia tilanteita periä DJ-lisenssi. Vastustan vain niitä kohtia joissa veloitus on mielivaltainen, järjenvastainen sekä epäreilu. Toivoisin näkeväni enemmänkin liikehdintää DJ-kommuunin suunnalta asian protestoimiseksi. Lopettakaa lisenssin maksaminen nyt vaikka alkuun, ei ne meitä kaikkia voi laittaa kiinni. Jos ja kun joku meistä napataan tulee homma viedä oikeuteen ja siellä haastaa koko maksujen laillinen perusta. Se on oikeastaan ainut keino hoitaa tämä. Niin kauan kuin oikeuslaitos sokeasti toteuttaa tekijänoikeusmafian toiveet siitä miten lakeja tulisi tulkita ei asia vaan etene.

Mielestäni ainut oikea ratkaisu DJ-lisenssien suhteen on koko naurettavan järjestelmän purkaminen ja rahojen palautus koko sen olemassaoloajalta niille jotka ovat sitä harhautuneet maksamaan. Katsoo vaan milloin DJ-kommuuni motivoituu tarpeeksi lähteäkseen hakemaan sen mikä sille kuuluu.

Aiheesta varmasti lisää kunhan pöly tämän kirjoituksen ympärillä laskeutuu.

++Sakari Helke

President, Helke Soundsystems OY